Verkoop Voorwaarden Producten
Deze Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 13 juni 2014.
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 – Betaling
Artikel 16 – Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen
Artikel 18 – Branchegarantie
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Thuiswinkel
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Himalayan Heart
Esther van Santen & Hans van Ark
Elisabethweg 13
7351 BT Hoenderloo
CONTACTGEGEVENS
M: Esther 0031 (0) 6 83510478
M: Hans 0031 (0) 6 83510479
E: himalayanheart@outlook.com
I: www.himalayanheart.nl
KvK nr. 65543327
BTW nr. NL856154817B01
SNS bank nr. NL76SNSB0928761665
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
- indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
- De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
- als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
- De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
- Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
- Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
- de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
- de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
- De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
- hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
- hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
- de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 – Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,-; 10% over de daaropvolgende € 2.500,- en 5% over de volgende € 5.000,- met een minimum van € 40,-. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie www.thuiswinkel.org. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie gestuurd.
- De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
- Uiterlijk drie maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
- Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.
- Wanneer de ondernemer een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie , zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
- De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
- De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
- Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 18 – Branchegarantie
- De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
- Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Thuiswinkel
- De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de Consumentenbond.
- Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Algemene Voorwaarden Diensten
Algemene voorwaarden diensten Himalayan Heart
Algemene voorwaarden van Himalayan Heart gevestigd in Hoenderloo, Elisabethweg 13 en
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 65543327.
- Definities
Opdrachtgever is die persoon of organisatie die met Himalayan Heart een overeenkomst
aangaat, waarbij Himalayan Heart haar diensten aanbiedt.
Opdrachtnemer is Himalayan Heart, de partij die haar diensten aanbiedt aan de
opdrachtgever.
Diensten bestaan voornamelijk uit – maar zijn niet beperkt tot – het verzorgen van
persoonlijke sessies en groepssessies.
Cliënt is de natuurlijke persoon die namens de opdrachtgever of particulier de dienst bij
Himalayan Heart daadwerkelijk afneemt. Cliënt en opdrachtgever kunnen dezelfde persoon
zijn.
- Algemeen
2.1. Met deze Algemene Voorwaarden, vermeld op de website www.voorwaarden.net,
zijn alle voorgaande voorwaarden en bepalingen van Himalayan Heart vervallen.
2.2 Van toepassing is steeds de laatst bijgestelde versie en voor lopende afspraken de
versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.
2.3 Afwijkingen van deze voorwaarden gelden slechts voor zover schriftelijk door
Himalayan Heart bevestigd. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de
opdrachtgever wordt nadrukkelijk afgewezen.
2.4 Indien ten aanzien van bepaalde, bij deze voorwaarden geregelde onderwerpen,
afwijkingen zijn overeengekomen, blijven de onderhavige algemene voorwaarden voor
het overige op die overeenkomst van kracht.
Overeengekomen afwijkingen gelden nimmer voor meer dan één opdracht, tenzij
wederom telkenmale schriftelijk bevestigd.
- Leveringsvoorwaarden
3.1 Aanbiedingen worden door Himalayan Heart mondeling of schriftelijk (inschrijfformulier of
brief) dan wel digitaal (via e-mail of website) gedaan.
3.2 De door Himalayan Heart gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30
dagen, tenzij anders aangegeven. Himalayan Heart is slechts aan de offerte gebonden indien
de aanvaarding hiervan door de opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt
bevestigd of door het verschijnen van de opdrachtgever bij Himalayan Heart ter afname van
de geoffreerde dienst, tenzij anders aangegeven.
3.3 Een aanmelding door middel van een inschrijfformulier wordt een overeenkomst
wanneer Himalayan Heart de inschrijving schriftelijk bevestigd heeft. Deze bevestiging geldt
tevens als bewijs van inschrijving.
3.4 Himalayan Heart is niet aansprakelijk voor druk-, schrijf- en/of telfouten en/of
onduidelijkheden in offertes, opdrachtbevestigingen en/of prospectussen, noch voor de
gevolgen daarvan. Bij verschil van uitleg van offertes, opdrachtbevestigingen of
prospectussen geldt de uitleg van Himalayan Heart als bindend.
3.5 Indien een offerte niet wordt aanvaard, behoudt Himalayan Heart zich het recht voor de
gemaakte kosten of een gedeelte daarvan in rekening te brengen.
3.6 Himalayan Heart verplicht zich de door opdrachtgever of cliënt ter beschikking gestelde
gegevens en bescheiden als een goed huisvader te bewaren, doch aanvaardt geen
enkele aansprakelijkheid voor teloorgaan door brand, diefstal of breuk e.d. voor zover
niet door de verzekering gedekt.
- Prijzen en betaling
4.1 Alle prijzen (zakelijk en particulier) zijn exclusief alle heffingen van overheidswege,
alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder reis en verblijfskosten, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4.2 Indien een gedeelte van de overeengekomen diensten in overleg met Himalayan Heart
wordt geannuleerd of komt te vervallen, behoudt Himalayan Heart zich het recht voor de
geoffreerde prijzen voor de overige werkzaamheden aan te passen.
4.3 Betaling voor alle aanbiedingen geschiedt door betaling ineens, tenzij hier vooraf
schriftelijk andere afspraken over zijn gemaakt.
4.4 Betaling geschiedt door gebruikmaking van een factuur en dient te geschieden
binnen 14 dagen na de factuurdatum.
4.5 Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
Na het verstrijken van de betalingstermijn (14 dagen na factuurdatum), wordt de
wettelijke rente in rekening gebracht, zonder dat ingebrekestelling is vereist, met
uitzondering van particulieren, die conform de wet wel een ingebrekestelling ontvangen.
4.6 Wettelijke rente voor het niet nakomen van de betalingsverplichting wordt berekend
per maand, of een deel daarvan.
4.7 Is de opdrachtgever in verzuim of schiet hij op een andere wijze tekort in het
nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening voor rekening van opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als
de buitengerechtelijke.
4.8 Opdrachtgever is nimmer gerechtigd enige vordering die hij op Himalayan Heart heeft of
meent te hebben te verrekenen met openstaande facturen.
4.9 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de
opdrachtgever zijn de vorderingen van Himalayan Heart op de opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
- Overmacht
5.1 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Himalayan Heart onafhankelijke
omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens de
opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van
haar verplichtingen redelijkerwijs niet van Himalayan Heart kan worden verlangd, ongeacht of
de omstandigheid ten tijde van het sluiten van de overeenkomst was te voorzien.
5.2 Onder overmacht wordt ook verstaan overstroming, stormschade, stremmingen in
het vervoer, stagnatie/beperkingen en of stopzetting van de leveringen door openbare
nutsbedrijven, brand en ongevallen waardoor uitvoering van een dienst onmogelijk
wordt.
5.3 Overmacht ontslaat Himalayan Heart van het nakomen van de overeengekomen termijn
of van de uitvoeringsplicht van de dienst, zonder dat de opdrachtgever uit dien hoofde
enig recht op vergoeding van kosten of schade kan doen gelden.
- Opzegging en annulering
6.1 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft
opdrachtnemer recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk
te maken bezettingsverlies en/of inhuur.
Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan
toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan
opdrachtgever.
6.2 Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met
zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
6.3 Himalayan Heart behoudt zich het recht voor, zonder opgave van redenen, de opdracht
geen doorgang te laten vinden of een aangewezen deelnemer te weigeren. De
opdrachtgever heeft dan recht op terugbetaling van al betaalde gelden, exclusief de al
gedane voorbereidingen.
6.4 Annulering van een met Himalayan Heart gesloten overeenkomst is niet mogelijk, tenzij in
deze algemene voorwaarden of in de overeenkomst zelf uitdrukkelijk anders bepaald, of
tussen partijen nader schriftelijk overeengekomen.
6.5 No show: indien de cliënt een dienst binnen 2 werkdagen van de bedoelde afspraak
afzegt, wordt hele bedrag van de dienst in rekening gebracht.
- Aansprakelijkheid
7.1 De resultaten van toepassing en gebruik van de door Himalayan Heart verrichte
werkzaamheden zijn afhankelijk van velerlei factoren die ook buiten haar invloed
kunnen vallen. Ofschoon elke dienst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap wordt uitgevoerd, kan Himalayan Heart
derhalve geen garanties verstrekken met betrekking tot de door haar verrichte diensten.
Dit laatste geldt ook indien in de omschrijving van de opdracht bepaalde resultaten
zouden zijn opgenomen.
7.2 Himalayan Heart is jegens opdrachtgever aansprakelijk voor een tekortkoming in de
uitvoering van de opdracht, voor zover de tekortkoming bestaat in het niet in acht
nemen van de zorgvuldigheid en deskundigheid waarop bij de uitvoering van de
opdracht mag worden vertrouwd. Himalayan Heart is niet aansprakelijk voor:
– bij opdrachtgever, cliënt of derden ontstane schade die het gevolg is van de
verstrekking van onjuiste of onvolledige gegevens of informatie door of namens
opdrachtgever of cliënt aan Himalayan Heart;
– bij opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van een handelen
of nalaten van door Himalayan Heart ingeschakelde professionals;
– bij opdrachtgever of derden ontstane bedrijfs-, indirecte- of gevolgschade.
7.3 Himalayan Heart heeft te allen tijde het recht door opdrachtgever geleden schade voor
zover mogelijk ongedaan te maken.
7.4 Opdrachtgever is, indien hij overweegt Himalayan Heart aansprakelijk te stellen tot
vergoeding van schade, verplicht daarover met Himalayan Heart in overleg te treden,
alvorens hij tot aansprakelijkstelling overgaat.
7.5 Indien bij de uitvoering van een opdracht zich onverhoopt een gebeurtenis voordoet,
die tot aansprakelijkheid leidt, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot het
overeengekomen bedrag behorend bij de opdracht.
7.6 Himalayan Heart is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van bescheiden
tijdens vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending
geschiedt door of namens opdrachtgever, Himalayan Heart of derden.
- Intellectueel eigendom
8.1 Alle door Himalayan Heart bedachte diensten, programma’s, werkwijzen, modellen,
adviezen, etc. worden en blijven uitdrukkelijk en uitsluitend onvervreemdbaar eigendom
van Himalayan Heart.
8.2 Openbaarmaking, overdracht of verspreiding van deze programma’s, werkwijzen,
modellen, adviezen, etc. door opdrachtgever of derden, mag alleen plaatsvinden met
toestemming van de Himalayan Heart.
8.3 Bij overtreding van de bovenstaande bepalingen is opdrachtgever in ieder geval een
boete van € 50.000,00 per overtreding aan Himalayan Heart verschuldigd.
- Vertrouwelijkheid
9.1 Himalayan Heart is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van de
opdrachtgever. Himalayan Heart zal in het kader van de opdracht alle mogelijke
voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van de opdrachtgever.
9.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,
Himalayan Heart gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde
rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Himalayan Heart zich ter zake niet kan
beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan
recht van verschoning, dan is Himalayan Heart niet gehouden tot schadevergoeding of
schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de
overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
10.Resultaat
Himalayan Heart spant zich ervoor in bij de uitvoering van de diensten met de beschikbare
kennis, vaardigheden, ervaring en werkcapaciteit het beoogde resultaat te bereiken.
Himalayan Heart aanvaart alleen opdrachten waardoor zij gekwalificeerd is of waarvoor zij de
gekwalificeerde personen kan inhuren. Toch kan Himalayan Heart geen garanties geven voor
het resultaat, omdat dit mede afhangt van de inbreng van de opdrachtgever.
11.Rechtskeuze
Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht van
toepassing.
12.Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden
Deze voorwaarden staan vermeld op de website www.voorwaarden.net en zijn hier op
te vragen.
Extra voorwaarden m.b.t. Paardencoaching Himalayan Heart
Artikel: Veiligheid, Paarden, Risico en Aansprakelijkheid
Himalayan Heart doet er al het mogelijke aan om de interacties met paarden zo veilig mogelijk te laten verlopen. Door deel te nemen aan een sessie, verklaart opdrachtgever zich akkoord met deze AV en accepteert opdrachtgever de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor de veiligheid van deelnemers, anderen en de paarden.
In geval van minderjarigheid van de deelnemer zijn de ouder(s) of de wettelijke vertegenwoordiger(s) opdrachtgever en verklaren zij akkoord te zijn met deze AV en vrijwaren zij de opdrachtnemer voor aanspraken door of namens de deelnemer.
In geval van een groepssessie verklaart opdrachtgever zich mede namens de betreffende deelnemers akkoord met deze AV en vrijwaart opdrachtgever de opdrachtnemer ook voor aanspraken namens deze deelnemers.
Opdrachtgever verklaart dat elke deelnemer voor zover bekend geen last heeft van gezondheidsklachten die een veilige deelname in de weg zouden kunnen staan. Opdrachtgever bespreekt alle relevante gezondheidsonderwerpen vooraf mondeling en/of schriftelijk met Himalayan Heart
Deze informatie blijft strikt vertrouwelijk tussen deelnemer, opdrachtgever en Himalayan Heart.
Opdrachtgever en deelnemer betreden het terrein waar de sessie plaatsvindt en waar de paarden gehouden worden vrijwillig, en geheel op eigen risico. Deelnemer neemt vrijwillig en geheel op eigen risico deel aan de sessie en de daarin voorgestelde activiteiten.
Ten behoeve van de eigen veiligheid, die van anderen, en om het welzijn van de aanwezige dieren te waarborgen, houden opdrachtgever en deelnemer zich aan het huisreglement van Himalayan Heart en die van het terrein waar de sessie plaatsvindt.
Opdrachtgever en deelnemer dienen de vooraf en tijdens de sessie verstrekte instructies en aanwijzingen van Himalayan Heart en/of de terreineigenaar voor wat betreft omgang met de aanwezige dieren strikt op te volgen.
Als opdrachtgever of deelnemer tegen deze instructies in handelen kan dit resulteren in onmiddellijke uitsluiting van verdere deelname en aansprakelijkheid in het geval van het ontstaan van schade.
De sessie en de omgang met paarden vindt plaats conform de professionele code van Himalayan Opdrachtgever en deelnemer accepteren dat paarden hun eigen, uiterst gevoelige, natuurlijke gedrag en zintuiglijke waarneming hebben, dat zij daarom soms plotseling kunnen reageren, en dat omgang met paarden dus risico’s met zich mee kan brengen, zowel voorafgaand, tijdens als na afloop van de sessie.
Als instructies of aanwijzingen de deelnemer niet duidelijk zijn, hij moeite heeft met een van de activiteiten, of hij zich niet op zijn gemak/veilig voelt in het uitvoeren van een activiteit, bespreekt deelnemer dit onmiddellijk met Himalayan Heart. Het staat deelnemer te allen tijde vrij om niet deel te nemen aan specifieke voorgestelde activiteiten tijdens de sessie.
Noch Himalayan Heart, noch de terreineigenaren, noch een van de andere medewerkers van de terreineigenaren kunnen aansprakelijk worden gesteld voor ongelukken tussen u, met, op en van paarden van Himalayan Heart, de eigenaar, of derden, op het terrein van Himalayan Heart, en/of de terreineigenaar. Deelname en aanwezigheid tijdens eender welke sessie en/of het aanschouwen daarvan is voor eigen risico.
Het risico voor eventueel letsel en schade toegebracht aan uzelf, de paarden, of derden vallen onder de persoonlijke aansprakelijkheid van de deelnemer of wettelijke vertegenwoordiger daarvan.
Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het dragen van de juiste kleding en schoeisel tijdens de sessies. Himalayan Heart sluit iedere aansprakelijkheid voor schade als gevolg van deelname aan de sessie, zowel jegens opdrachtgever als jegens de deelnemer, nadrukkelijk uit.
Indien de sessie op het paard plaatsvindt, is de deelnemer verplicht om een passende veiligheidshelm te dragen. Himalayan Heart kan deze ter beschikking stellen.
Himalayan Heart is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of enige andere vorm van schade, indien deze door opdrachtgever of deelnemer als gevolg van een sessie geclaimed zou worden.
VRIJWARINGSVERKLARING tevens EIGEN RISICO VERKLARING Himalayan Heart
- Ik, ___________________________________ verklaar hierbij dat ik uitvoerig geïnformeerd ben over de regels die gelden bij de Paardencoaching bij Himalayan Heart.
- Het is mij bekend dat aan het contact maken met paarden risico’s zijn verbonden! Ik besef dat een paard een vluchtdier is en onverwachte bewegingen kan maken tengevolge waarvan ik de controle over het dier kan verliezen en het dier, andere paarden, andere deelnemers en omstanders letsel kan toebrengen.
- Ten opzichte van mijn coach zie ik af van schadeaanspraken in welke vorm dan ook, voor schadegevallen welke kunnen ontstaan in samenhang met deelname aan een Paardencoaching.
- Het afzien van schadeaanspraken geldt in het bijzonder voor verwondingen in iedere vorm, ook wanneer deze mijn dood tot gevolg hebben. Dit met de aantekening dat ook mijn erfgenamen als consequentie van deze vrijwaringsverklaring geen aanspraken tegenover de GEVRIJWAARDE PARTIJ geldend kunnen maken.
- Verder verklaar ik dat geen schadeclaim zal worden ingediend tegen de GEVRIJWAARDE PARTIJ noch door mijzelf, noch door mijn familie, erfgenamen of voogd.
- Het is mij bekend dat het dragen van een helm met veiligheidssluiting, zoals goedgekeurd door de KNHS en de Stichting Veilig Paardrijden verplicht is als ik op het paard zit of rijd. Als ik zonder helm rijd, doe ik dat volledig voor eigen risico. niet naar behoren dragen van een degelijke helm met een veiligheidssluiting.
- Ik verklaar dat ik WA verzekerd ben.
- Ik verklaar over een goede fysieke gezondheid te beschikken.
- Ik begrijp dat deze verklaring als overeenkomst bindend is en ik verklaar dat ik dit document uit vrije wil ondertekend heb.
Naam___________________________________________ Plaats:
Handtekening__________________________________Datum