Hieronder de mogelijkheden.
Vlinderles (Kindercoaching)
Binnen ons bedrijf Himalayan Heart heb ik – Esther – mij gespecialiseerd in kindercoaching, daarin kan ik extra waarde toevoegen door mijn jarenlange ervaring in onderwijs. Waarin ik tot 2017 heb gewerkt.
Veel kinderen hebben er moeite mee zich te kunnen concentreren. Door de vele prikkels is het vaak te druk in hun hoofd en raken ze vermoeid of zelfs gefrustreerd. Kinderen zijn soms net volwassenen. Ze piekeren en maken zich gauw zorgen over van alles. Ze eisen vaak te veel van zichzelf en leggen de lat hoog, zowel op school als bij hobby’s en sporten. Het is moeilijk voor kinderen om zich staande te houden in deze veeleisende maatschappij. Kinderen staan onder druk.
Met mijn kindercoaching pak ik dit probleem graag grondig aan. Want wanneer kinderen niet op een gezonde manier met deze druk kunnen omgaan, kan dit leiden tot gedragsveranderingen. Met huilbuien, boze buien. Of misschien wordt het kind juist stil en teruggetrokken. Natuurlijk wil je dit niet. Ik bied hulp om van jouw kind weer een gelukkig en ontspannen kind te maken.
Ik help kinderen met verschillende werkvormen zoals gesprekken, rollenspel en lichaamswerk. Daarnaast gebruiken we Mindfulness-technieken speciaal voor kinderen, waarmee jouw kind zich leert ontspannen. Of verrijk ik in overleg de sessies door je kind contact te laten maken met onze honden of paard of gaan we zelfs het bos in. De Handpan-drum wordt ook ingezet bij de Vlinderlessen. Dit is een prachtig intuïtief muziekinstrument met een enorme aantrekkingskracht op kinderen waarmee heel mooi de processen die plaatsvinden zichtbaar worden.
De kindercoaching bied ik aan op een speelse manier. Soms maken we letterlijk tekeningetjes in een speciaal “Vlinderboekje” waarin we ook samen de “handvatten” opschrijven. Door deze speelse manier zal jouw kind alle oefeningen makkelijker in zich opnemen en kunnen gebruiken in het dagelijks leven.
In mijn kindercoaching maak ik gebruik van het beeld van de drie fases in de ontwikkeling van een vlinder.
1. Bij de rups kijk ik naar belemmeringen, blokkades, angsten en onzekerheden van nu.
2. Bij de vlinder kijk ik naar alle sterke kwaliteiten die je kind al in zich heeft, maar die nog niet zichtbaar zijn, door belemmerende patronen van onzekerheid en angst. Ik werk eraan dat je kind zich vrij mag gaan voelen. Zodat sterke kwaliteiten kunnen worden bevrijd en je kind tot bloei kan komen.
3. De cocon staat symbool voor het proces hiernaar toe. Het “werk” dat ik samen met je kind doe, om het te bevrijden van ballast. Zodat het zich vrij en gelukkig zal voelen.
We zetten samen alle woorden om de rups, cocon en vlinder heen op drie losse vellen papier. Ik kijk tijdens deze vlinderlessen regelmatig naar deze drie symbolen om te zien hoe ver het kind is. Dat geeft een duidelijk beeld en houvast. De vooruitgang wordt met het inkleuren van gedeeltes van de vlinder op deze manier duidelijk zichtbaar.
Vanuit het basisonderwijs heb ik veel ervaring in het werken met hoog sensitieve kinderen en kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum, waaronder ADHD en ADD. Al realiseer ik me dat dit slechts termen zijn. Ik wil kinderen juist liever niet in deze “hokjes” stoppen, want ieder mens is uniek.
Ik coach zorgvuldig op een vooraf vastgesteld doel. Om de beste resultaten te bereiken. Want ik wil natuurlijk graag dat jouw kind gelukkig is en zich vrij voelt om te laten zien wie hij of zij werkelijk is …
Bijles (RT)
De Basisschool is natuurlijk de plek om kinderen met een leervraag te ondersteunen. Maar dat lukt niet altijd goed. Elke school heeft te kampen met een groeiende werkdruk. Dat heeft 2 oorzaken: de klassen worden groter en de extra hulp in het onderwijs wordt minder of verdwijnt zelfs helemaal. Deze bezuinigingen zijn funest.
Zo’n tien jaar geleden had elke school een Intern Begeleider en vaak meerdere Remedial Teachers. Tegenwoordig zie je dat ook de extra ondersteuning voor een belangrijk deel bij de groepsleerkracht komt te liggen. En hoe ervaren en gemotiveerd hij of zij ook is, de hoeveelheid individuele aandacht per kind is hierdoor erg beperkt. Daarom zoeken steeds meer ouders hulp buiten de school. Te vaak zelfs noodgedwongen.
Een gebrek aan aandacht voor het kind in het onderwijs, kan leiden tot leerproblemen. Of nog erger, als een kind al langer leerproblemen heeft, kan zich dat ook sociaal uiten. Een kind kan faalangstig worden, zich onzeker voelen of gebrek aan zelfvertrouwen ontwikkelen. Dat zit een gezond sociaal – emotioneel leven in de weg. Dat wil je natuurlijk niet voor je kind.
Met mijn bijlessen draag ik bij aan een gezonde toekomst van je kind. Ik help het te ontspannen en geef het graag de volledige aandacht. Het mooie is, zodra je kind hierdoor succeservaringen gaat krijgen, verbetert het leven van een kind zich in sociaal en emotioneel opzicht vaak snel.
Kinderen die “hoogsensitief” zijn, hebben vaak moeite met leren volgens gangbare leermethoden. Dat komt doordat zij op een andere manier leren. Het zijn “beelddenkers”. Ook deze kinderen kan ik uitstekend helpen. Met behulp van een meer visueel gerichte manier van leren. Ik geef bijles in alle vakken van de basisschool.
Kinderen in het Basisonderwijs schieten vaak ook in de stress van (Cito)Toetsen. Ik kan kinderen trainen in het lezen en doorzien van vraagstellingen en leren omgaan met tijdsdruk. Het kind heeft hierdoor meer zelfvertrouwen en doorziet de valkuilen van de toetsen.
De vakken Nederlands, Engels en aardrijkskunde geef ik ook aan leerlingen van het Voortgezet onderwijs.
De eerste les start met een didactisch onderzoek. Dit zal over het algemeen een lesuur in beslag nemen. Het didactisch onderzoek is nodig, zodat ik inzicht krijg in de werkhouding, manier van leren en motivatie. Maar ook om het niveau van de leerling te bepalen en om te zien waar het in de lesstof aan kennis en inzichten ontbreekt. Zo kan ik een duidelijk plan van aanpak maken, waarmee de leerling zich de stof goed eigen kan maken.
Het is belangrijk steeds te kunnen aansluiten bij de kennis, inzicht en het begripsniveau van de leerling. Alleen dan kunnen leerdoelen worden gerealiseerd.
Soms is het nodig dat ik overleg met de betreffende school heb. Het is voor een kind namelijk prettig om zowel in de bijles als op school met dezelfde lesmethodiek te kunnen werken. Bovendien krijgt op deze manier de leerkracht inzicht in wat er is behandeld en kan hij hier tijdens de les op inhaken. Zo werkt de bijles nog effectiever.
Het overleg met de school vindt plaats samen met de leerkracht(en). De betreffende ouder(s) betrek ik hier ook graag bij. Maar een incidenteel telefonisch gesprek met de leerkracht is ook mogelijk. Dat is in overleg.
NT2 (NEDERLANDS ALS TWEEDE TAAL)
Ik ben vertrouwd met les geven op het gebied van NT2, Nederlands als tweede taal, voor zowel kinderen als voor volwassenen. Deze lessen vormen een goede voorbereiding voor het inburgeringsexamen. Ik doe samen met jou veel praktische oefeningen. Denk bijvoorbeeld aan een rollenspel of gesprekjes met een thema. Hierdoor breid je je woordenschat snel uit. Ook werken we elke les aan de grammatica en spelling. Er zit een logische opbouw in de lessen, met voldoende herhaling, zodat je de lesstof makkelijker opneemt en onthoudt.